K.C.O.C
Please log in or register before viewing unlimited contents in this forum.Thank you for visiting our website.



by KCOC administrator.



 
HomePORTALCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Dapatkan Marchandise KCOC Sekarang!!! ...Untuk Tempahan Sila Klik sini
Selamat Datang Ke Forum KCOC...Untuk User-User Yang Baru Mendaftar, Sila Buat Sesi Suai Kenal Terlebih Dahulu.. Sila Klik sini
Hubungi Wakil Zon-Zon Kami Sekarang.. Sila Klik sini

Share | 
 

 inpo penyakit merokok

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: inpo penyakit merokok   Mon 07 Dec 2009, 13:35

[b]Bahaya Merokok...[/b]

#ASAP ROKOK MENGANCAM KANAK-KANAK

Perokok pasif adalah orang yang dipaksa menyedut asap rokok basi yang datang dari perokok. Kepekatan bahan kimia beracun yang terkandung dalam asap rokok basi adalah lebih jika dibandingkan dengan kepekatan asap disedut oleh perokok secara aktif. Anak-anak yang didedahkan pada asap rokok basi ini mengalami risiko lebih tinggi untuk mengalami pelbagai masalah kesihatan. Mereka cenderung untuk mengalami masalah seperti batuk, asma serta jangkitan paru-paru dan telinga.

#BERIKAN ANAK-ANAK ANDA KEHIDUPAN YANG SIHAT

Mereka mungkin terpaksa mengidap penyakit yang berpanjangan disebabkan terdedah kepada asap rokok basi. Mereka akan membesar dengan mempercayai merokok adalah satu tabiat normal. Daya fikiran mereka mungkin menjadi lembap dan akhirnya akan hidup sengsara. Jangan lakukan ini pada mereka.

Berhenti merokok ? Kalau bukan untuk diri anda. Lakukan untuk anak-anak anda.

#ASAP ROKOK BASI MEMUDARATKAN KANAK-KANAK

Anak-anak anda begitu bernilai, mereka membawa kegembiraan dan kebahagian kepada anda.
Mengenangkan mereka akan membawa senyuman ke bibir anda.
Jagalah mereka, sayangi mereka.
Berikan anak-anak anda permulaan yang baik dalam kehidupan.
Pastikan kesihatan mereka terjamin dan masa depan mereka cerah.
Berhentilah meracuni mereka dengan asap rokok.
ROKOK MENGAKIBATKAN MATI PUCUK

Rokok mengandungi berbagai-bagai bahan bahaya termasuk nikotin.
Kebiasaan merokok menyebabkan penggantungan dan ketagihan nikotin.
Nikotin menyebabkan saluran darah ke zakar menjadi sempit dan tersumbat. dengan itu nikotin mengakibatkan mati pucuk.
Kualiti sperma anda akan terganggu.
Kemampuan menghasilkan ereksi akan berkurangan dan nafsu seks akan menjadi lemah.
HUBUNGAN SEKS ANDA AKAN TERGANGGU

Hubungan seks adalah penting dalam kehidupan kita.
Ia membantu anda menikmati perkahwinan yang indah.
Selamatkan diri anda dari mati pucuk
Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa nikotin.
Bertindak bijak, jangan merokok.
FIKIRKANLAH TENTANG PASANGAN ANDA

Perkahwinan adalah titik permulaan bagi hubungan indah yang suci murni. Mati pucuk akan menyumbang kepada ketidakpuasan dan mengakibatkan keretakan rumahtangga.

Jangan pentingkan diri anda, berhenti merokok. Fikirkan tentang orang lain, fikirkan tentang pasangan anda.

MEROKOK MENGAKIBATKAN STROK

Bahan kimia yang dibebaskan oleh asap rokok akan menjejaskan organ-organ dalam badan. Merokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10?12% dari kematian di Malaysia. Strok (Angin Ahmar) amat berkait rapat dengan tabiat merokok.
Kesan nikotin yang disebabkan oleh merokok merosakkan saluran darah.
Dinding salur darah akan menjadi tebal dan sempit, dan dengan itu aliran darah akan menjadi sukar.
Strok disebabkan oleh salur darah tersumbat di dalam otak.
Sebahagian badan anda mungkin akan lumpuh dan anda mungkin maut
KURANGKAN RISIKO ANDA MENDAPAT STROK

Merokok menambahkan risiko strok (Angin Ahmar).
Kurangkan risiko anda dengan berhenti merokok.
Jangan biarkan diri anda dan keluarga anda hidup menderita.
Bantulah diri anda.
Amalkan cara hidup sihat.
Jangan merokok.
BERHENTI MEROKOK

Jangan merokok. Masa depan yang hebat menanti anda dan keluarga anda.
Lakukan aktiviti sihat seperti bersukan dan berhobi.
Hidup akan lebih bermakna jika tidak terjerat dengan ketagihan yang membazirkan.
Luahkannya dengan cara positif.
Bergiat aktif. Bebaskan diri anda dari belenggu ketagihan.
ROKOK MENGAKIBATKAN SERANGAN SAKIT JANTUNG

Merokok sememangnya satu tabiat buruk. Malangnya 50% dari golongan lelaki di Malaysia merokok. Merokok merupakan faktor risiko utama bagi penyakit bahaya dan menyebabkan 10?12% kematian di Malaysia. Serangan sakit jantung adalah berkait rapat dengan merokok.

SAYANGKAN JANTUNG ANDA

Merokok menambahkan risiko serangan sakit jantung.
Kurangkan risiko anda dengan berhenti merokok.
Jangan biarkan asap rokok membunuh anda.
Jauhilah diri dari asap rokok basi.
Belajarlah menyayangi jantung anda.
Jangan merokok.
FAKTA MEMBIMBANGKAN AKIBAT MEROKOK

50% dari golongan lelaki di Malaysia adalah perokok.
Di Kuala Lumpur, nisbah antara perokok lelaki dan wanita di bawah umur 30 tahun adalah 5:1.
Kadar merokok dari golongan remaja dan wanita semakin meningkat. 25% dari pelajar sekolah berumur 15 tahun ke atas pernah mencuba merokok dan 70% dari kumpulan ini akan menjadi perokok apabila meninggalkan bangku sekolah.
60-75% dari asap rokok akan disedut oleh orang yang tidak merokok.
Hanya 50% perokok akan dapat menjangkau umur 70 tahun.
Rakyat Malaysia membelanjakan RM1.5 bilion setiap tahun untuk membeli rokok.
ROKOK MENGAKIBATKAN KANSER PARU-PARU

Asap rokok mengeluarkan hampir 4,000 bahan kimia beracun dan 53 dari bahan kimia ini boleh mengakibatkan kanser. Merokok menambahkan risiko penyakit merbahaya seperti kanser paru-paru. Ia merupakan kanser paling kerap dialami golongan lelaki dan amat berkait rapat dengan tabiat merokok. Jika anda mengalaminya, peluang untuk sembuh amat kecil sekali.

#SELAMATKAN DIRI ANDA DARI KANSER PARU-PARU

Setiap sedutan membawa padah.
Kenapa harus meracuni diri?
Jangan biarkan asap rokok merosakkan paru-paru anda.
Selamtkan diri dari kanser paru-paru.
Bertindak bijak, jangan merokok.
KELUARGA ANDA DAN ORANG TERSAYANG

Keluarga dan rakan-rakan anda pasti akan merasa amat sedih sekiranya mereka tahu bahawa anda sedang menderita akibat kanser paru-paru. Emosi insan-insan kesayangan anda akan terganggu apabila hidup anda menjadi hancur lebur di hadapan mata mereka. Kehidupan anda akan hanya berkisar pada keperluan perubatan yang membebankan.

Berhenti merokok ? Kalau bukan untuk diri anda, lakukanlah untuk anak-anak anda.

#BAHAN TOKSIK DALAM ASAP ROKOK>>

Terdapat beribu-ribu jenis bahan kimia beracun di dalam asap rokok. Di bawah hanya beberapa bahan-bahan dan di mana ia kerap dijumpai.

#Bahan kimia dalam rokok>>
#Sumber bahan kimia>>

-Metanol
-Bahan Api

-Nitrobenzena
-Gasolin

-Karbon Monoksida
-Asap kereta

-Butana
-Cecair pemetik api

-Raksa
-Logam dalam jangkasuhu

-Vinil Klorida
-Bahan utama plastik

-Toulena
-Pelarut industri

-Ammonia
-Pencuci lantai

-Arsenik
-Racun tikus

-Kadmium
-Bahan utama bateri alkali

-Stearik
-Bahan utama dalam lilin

-Sianida
-Racun berbisa


Last edited by ReDLinE on Wed 09 Dec 2009, 10:50; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Mon 07 Dec 2009, 13:36

kurang kan lah merokok dan hindari dri kanak2...
Back to top Go down
View user profile

Emanrina
KCOC Administrator
KCOC Administrator

Posts : 2234
Age : 33
Location : Sabah-Labuan

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Wed 09 Dec 2009, 15:49

ikut statistik,org yg x merokok labih bnyak yg mengidap skt jantung berbanding yg merokok...umur pnjg..kekekeke

_____________________________________________________

Sebarang pertanyaan mengenai kelab, garage, marchandise @ aktiviti dan yang berkaitan diatas sila hubungi terus ditalian Emanrina 013-5416225 @ King05 013-2410229
Back to top Go down
View user profile http://kcoc.forumms.net

nana_debil
KCOC Partner Club
KCOC Partner Club

Posts : 462
Age : 24
Location : kay-kay

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Thu 10 Dec 2009, 08:02

klu gitu....sy jauh2 la dr perokok....
am too young to die....huhu
Back to top Go down
View user profile http://utdfriends.omgforum.net/

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Mon 14 Dec 2009, 16:09

emanrina_kcar wrote>>>ikut statistik,org yg x merokok labih bnyak yg mengidap skt jantung berbanding yg merokok...umur pnjg..kekekeke


jd bemakna rokok tu sama mcm ulam...yg d kata kan ulam-ulaman tuk awet muda la...
tp ni bukan awet muda...senang kata ,kebaikan tuk jantung...wakkakakakakakaka...
Back to top Go down
View user profile

Emanrina
KCOC Administrator
KCOC Administrator

Posts : 2234
Age : 33
Location : Sabah-Labuan

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Thu 17 Dec 2009, 15:55

WAKAKAKAKA... Surprised

_____________________________________________________

Sebarang pertanyaan mengenai kelab, garage, marchandise @ aktiviti dan yang berkaitan diatas sila hubungi terus ditalian Emanrina 013-5416225 @ King05 013-2410229
Back to top Go down
View user profile http://kcoc.forumms.net

nana_debil
KCOC Partner Club
KCOC Partner Club

Posts : 462
Age : 24
Location : kay-kay

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Tue 22 Dec 2009, 08:16

Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://utdfriends.omgforum.net/

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Tue 29 Dec 2009, 12:22

Cool Cool Cool Cool Cool
Back to top Go down
View user profile

matnoor
KCOC Moderator
KCOC Moderator

Posts : 284
Age : 29
Location : Labuan & kk

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Fri 01 Jan 2010, 00:23

katakan tak nak pada rokok!! hehehe..igt lagi dulu pernah konvoi dgn bdk2 kancil labuan dgn stiker tak nak rokok..hehehe
Back to top Go down
View user profile

rizal charkochee
KCOC Official Crew
KCOC Official Crew

Posts : 196
Age : 29
Location : kota kinabalu,labuan

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Fri 01 Jan 2010, 09:19

bersma2laaah kita berhenti merokok.....yeahaaaa
Back to top Go down
View user profile

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Sat 02 Jan 2010, 16:13

boleh mrokok tppppppppp jgn selaluuuuuu....
Back to top Go down
View user profile

matnoor
KCOC Moderator
KCOC Moderator

Posts : 284
Age : 29
Location : Labuan & kk

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Sat 02 Jan 2010, 18:38

brenti nda bole kurang kn bole hehehe..
Back to top Go down
View user profile

rizal charkochee
KCOC Official Crew
KCOC Official Crew

Posts : 196
Age : 29
Location : kota kinabalu,labuan

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Sun 03 Jan 2010, 22:08

arrr ko 2 mat dr dlu pon mmg kuat mrokok,.pa mcm mau brenti
Back to top Go down
View user profile

ReDLinE
KCOC Spammer
KCOC Spammer

Posts : 556
Age : 27
Location : sabah_labuan_tawau

PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Mon 04 Jan 2010, 22:01

matnoor wrote>>>
brenti nda bole kurang kn bole hehehe..




caya lah...aku sukung tuuuuuu...
Back to top Go down
View user profile

Sponsored content



PostSubject: Re: inpo penyakit merokok   Today at 19:53

Back to top Go down
 

inpo penyakit merokok

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
K.C.O.C :: K.C.O.C COFFEE HOUSE :: SUDUT KESIHATAN-